Přeskočit na obsah
Domů » Údolí Plakánek

Údolí Plakánek

Nedaleko hradu Kost, téměř jen co by „kostí dohodil“, se rozkládá malebné údolí Plakánek. Sevřené v náručí pískovcových skal a jehličnatých lesů a zrcadlící se hladinou rybníka Obora. Traduje se, že bylo pojmenováno po rodině uhlířů, kteří zde pálili uhlí a měli od kouře uplakané oči.

Krásná procházka začíná u hradu Kost, případně u obce Vesec a končí u obce Střehom. Vydat se můžete po červené turistické značce od hradu, nebo po modré od Vesce a na červenou se v údolí Plakánek napojit. Cesta se táhne podél potoka Klenice, který je napájen několika prameny vyvěrajícími ze skal. Potok pak na oplátku napájí rybník Obora.

Na mokřadních loukách roste řada lučních květin, k vidění je kosatec žlutý či silenka dvoudomá, ale také vzácný prsnatec májový, zařazený do kategorie ohroženého druhu, byť patří mezi naše nejčastější orchideje. Zdejší prostředí přeje skokanům štíhlým, čolkům horským, ve skalách nachází útočiště několik druhů netopýrů.

Nedaleko rybníku Obora je hluboká rokle, vyhloubená vodami Veseckého potoka, které se někdy také říká Malý Plakánek. Kdysi tu stával skalní mlýn k pohonu jehož mlýnského kola se využívalo vody z Veseckého potoka. Kousek nad mlýnem byl vybudován rybníček, který zachytával vodu, potřebnou k roztáčení mlýnského kola. Z mlýna jsou dnes jen zbytky vytesané do pískovcové skály a kousek od nich náznaky náhonu a přepadu. Muselo tu být pěkně, když tady klapal mlýn…

Malebné okolí a jeho okolí možná znáte z televizní obrazovky a ani o tom nevíte. Natáčela se tu řada filmů a pohádek, například S čerty nejsou žerty. Ve zmiňovaném Vesci stojí obchůdek, kam jezdíval nakupovat malý Tomáš Holý v roli Vaška, ve filmu Jak dostat tatínka do polepšovny.

Jak se k Plakánku dostanete?

Z rychlostní silnice R10 odbočíte na Jičín, dále vlevo na Sobotku a pokračujete po značené trase směr hrad Kost. Buď odbočíte na Vesec kde zaparkujete a pokračujete po modré značce do údolí, nebo dojedete až pod hrad, na parkoviště. Dále pak pěšky od hradu po červené značce.